Monday, August 13, 2007

igoogle


ناس كتيرة طبعا عرفاه
كل الحكاية انى اليومين اللى فاتو كنت عماله اكتشف فيه


كل شوية بيزيد اعجابى الشديد بجوجل وخدماته الممتازة اللى مش قادرة اعدها

بجد تحفة المهم انا حكتب رحلتى مع اى جوجل ( مش عرفاله نطق اساسا

المهم كل الحكاية انى مخلية جوجل الصفحة الرئيسية فية كلمة فوق فيها كلمة التسجيل


و عملت فيه حساب




و بعدين اخترت اى جوجل مش ال كلاسيك هوم


و جيت بقى لدنيا تانية من الخدمات







الصفحة دى صفحتى و بغير فيها الخلفية اللى فوق باشكال مختلفة جميلة و بتتغير هيا لوحدها فى نطاق الصورة


و الكلام دا من على الجنب من فوق من رقم واحد فى الصورة


و حتلاقو عندى مثلا الخلفية اللى انا مختاراها هى اللى رقم اتنين و هى مالية الصورة من فوق




نيجى لنقطة مهمة و هى اد ستف رقم تلاتة فى الصورة و هى جنب سيبيكت سيم





و دى منها اققدر ادخل على الخدمات الكتيرة اللى بتكلم عنها


يعنى مثلا فى الصفحة دى اققدر احط ساعة و نتيجة و و مفكرة و عداد تنازلى بالتاريخ اللى انا عوزاة


و كمان منها اققدر ادخل على ياهو ميل على طول و كمان الهوت ميل و سكاى بى و كل الحاجات دى



و كمان من خلال الخدمات اللى حخترها اققدر ابحث على طول فى ويكبيديا و انسر و كمان الاخبار عربى او انجليزى


و الرياضة و العاب فى اللصفحة بتاعتى




الكلام نظرى مينفعشى



ادخلو و اعملو اكونت و اكتشفو



فية حاجة كمان


انا ممكن اغير و يبقى عندى كذا اعدادات او بمعنى اخر كذا صفحة


ودا من رقم6

و بسمى التاب على اى اسم زى رقم خمسة كدا دا اسم انا مختاراه


اما رق اربعة فدا انا اللى مختاراها لما دخلت اد ستف و بعديها قولت اد نو




انا كدا خلصت



انا اسفة على الكلام الانجليزى اللى مكتوب عربى بس المشكلة انى مش فاهمة ااية اللى بيحصل كل ما اكتب انجلش يتحول لمربعات عجيبة


اللى يعرف حل يبقى يقولى


9 comments:

hasomi said...

شكر .. انا مكنتش اعرف عن الموضوع ده من الاصل ..

:D

الزهراء said...

ولا انا :D

مع ان عندي حساب علي جوجل

بس مش بدخل عليه كتير :(

حاسة اني مش من هنااا :D:D:D

resonance said...

طيب جربو بقى و قلولى

و شكرا على تشرفكم المدونة

د حاسومى

لية مبعرفش بسهولة احط تعليق على المدونة بتاعة حضارتكم ؟؟

hasomi said...

بجد !!!!

طب ممكن حضرتك تجربى ..

طيب الموضوع ده عندنا بس؟؟

resonance said...

حاضر

الفكرة اللى انا قصدتها
لية لزما اكون مسجلة علشان اعرف اعلق

قصدى يعنى كل ما ابقى عاوزة اعلق

يقولى سجلى الاول

على العموم انا فهمت ان حضارتكم سامحين للمسجلين فقط يعلقو مش اى حد

hasomi said...

بالظبط .. حضرتك تعملى الاول

sign in

و بعد كده اكتبى تعليقك ..

:)

resonance said...

انا فعلا كتبت كومنت

Anonymous said...

hiiiiii ezayek...ana kont 3awz as2al ezay adeef el 7agat eli f i google le my page zay mante 3amla??...kaman ana 7ases ene lwa7de :)) y3ni a2sod ezay adeef friends ezay asln el blog bta3e el nas t2dar twsalo??

resonance said...

يعنى انت دلوقتى فى جوجل العادى

فوق فية كلمة
i google

اضغط عليها

حطتلعلك صفحة

اختار منها الاضافات و قول حفظ

خلاص كدا

طيب بعد كدا ختلاقى فوق على الشمال

كلمة اختيار خلفية

اضافة ادوات

اختار اضافة الادوات

اختار اية نوع الادوات اللى حضرتك عاوزها


خلاص كدا مفضلش الا انك تتضغط على اضف الان

اما السؤال التانى فانا زيك بالظبط

انا بفضل البلوج على
wordpress

بدل من هنا لانها على ما اعتقد اسهل فى محركات البحث

انا اسفة على التاخير لانى مكنتش شفت التعليق دا خالص
لسة شيفاة دلوقتى